Niesamowita Sagrada Familia

Kilka tygodni temu miałam przyjemność odwiedzić Barcelonę i poczuć jej wyjątkowy klimat.
Największe wrażenie zrobiło na mnie wnętrze Sagrady Familii – to bez wątpienia najwspanialsze, choć nie dokończone dzieło Antoniego Gaudiego. Budowę neogotyckiego kościoła Temple Expiatori de la Sagrada Família rozpoczęto w 1882 roku. Gaudi doskonałości dopatrywał się w naturze – wyrażacając ją, organicznymi formami architektonicznymi. W katedrze można odnaleźć cztery główne królestwa natury:

Królestwo roślin

Potężne, rozgałęziające się ku górze kolumny znajdujące się w nawie głównej przypominają gęsty, kamienny las.

Królestwo zwierząt

Symbole zwierząt są wszechobecne w ornamentyce Sagrada Familia, najwięcej znajduje się na Fasadzie Narodzenia.

Królestwo minerałów

Przypominają o tym witraże oraz pofałdowana powierzchnia Fasady Narodzenia, która ma odzwierciedlać krajobraz katalońskich gór Montserrat.

Królestwo człowieka

Najwyraźniej i najbardziej naturalistycznie odzwierciedlone w głównym portalu Fasady Męki Pańskiej. Na dole znajduję się sześć pnących się ku górze kolumn. Symbolizują one główne kości człowieka (ukrzyżowanego Chrystusa) razem ze strukturą przylegających do nich ścięgien. Dopełnienie stanowi 18 innych kolumn, łącznie 24 czyli tyle ile kości mają ludzkie żebra.

MATERIAŁY

Do budowy Bazyliki do tej pory użyto około pięćdziesięciu różnych rodzajów kamienia.

Kamień Montjuïc jest specjalnym rodzajem piaskowca, a mianowicie krzemienkowym. Oznacza to, że większość ziaren w nim, jako skała osadowa, to kwarc, który jest minerałem krzemionkowym, podobnie jak cement, który łączy je ze sobą. Ta cecha czyni go znacznie trwalszym niż piaskowiec znaleziony w pozostałej części Katalonii , która nie ma tak wysokiego stężenia krzemionki w ziarnach kwarcu lub w cemencie, ponieważ są one głównie kalcytowe.

Ponadto inną bardzo ważną cechą kamienia Montjuïc jest jego chromatyczna zmienność , ponieważ występuje w szerokiej gamie kolorów. Są kamienie, które różnią się kolorem od białych do szarych, czerwonych, różowych, beżowych, a nawet bluesowych.

Niestety, ponieważ ostatnie kamieniołomy Montjuïc zostały zamknięte w latach 70. XX wieku, Bazylika może nadal używać tego kamienia tylko wtedy, gdy może zostać uratowana przed innymi zburzonymi budynkami lub z niewielkich zapasów przechowywanych przez różne firmy i instytucje w celu odbudowy architektonicznej.

Dlatego właśnie zaczęto używać innych kamieni zamiast tych z Montjuïc na różnych etapach budowy bazyliki. Doprowadziło to do ciągłych poszukiwań nowych kamieni, które mogą reprodukować kolor, teksturę, urabialność, skład chemiczny i mineralny, właściwości mechaniczne i trwałość kamienia Montjuïc w jak największym stopniu.

Kamień Fraguas

z Galicji. Jest to prażony granit drobnoziarnisty, którego już nie używamy, ponieważ kamieniołomy zostały zamknięte.

Kamień Moray lub Clashach

ze Szkocji. Ten drobnoziarnisty piaskowiec ma brązowe i różowe odcienie. Obecnie używany selektywnie ze względu na ograniczoną produkcję kamieniołomu.

Blavozy arkose

z Francji. Ten drobnoziarnisty do mikrokonglomeratu piaskowiec występuje w odcieniach szarości. Podobnie jak kamień Moray, używany bardzo selektywnie, ponieważ w kamieniołomie pozostało niewiele.

Kamień brokatowy lub brytyjski beż

z Anglii. Ten drobnoziarnisty piaskowiec jest beżowy.

Kamień Vargas

z Kantabrii. Ten drobnoziarnisty piaskowiec ma barwę białą i kremową.

Silvestre Moreno

z Galicji. To jest prażony granit drobnoziarnisty.

Silvestre Fino

również z Galicji i podobnie jak poprzedni kamień to prażony granit drobnoziarnisty.
Ostatnie cztery rodzaje kamienia, to te które obecnie wykorzystuje się najczęściej.

To ciągłe poszukiwanie nowych kamieni jest nadal w toku, ponieważ szybkie tempo budowy stawia bardzo wymagający cel zarówno pod względem objętości, jak i jakości potrzebnego kamienia.

Oprócz kamienia Montjuïc i jego zastępstwa dla głównych elementów konstrukcyjnych bazyliki, istnieje również cała seria kamieni o bardzo specyficznych cechach, które spełniają wysoce specyficzne potrzeby estetyczne, strukturalne lub regulacyjne , które muszą być również pozyskiwane z całego świata . Oto kilka przykładów:

Granit niebieski Brazylia

z Brazylii, używany do niebieskiego odcienia jako symbol czystości Matki Bożej na podstawie i nadejście wieży Najświętszej Maryi Panny.

Czerwony porfir

z Iranu. Ze względu na czerwony kolor używamy go jako symbolu krwi Jezusa Chrystusa; plus, jego twardość i wytrzymałość sprawiają, że idealnie nadaje się do czterech kolumn na skrzyżowaniu i posadzki Bazyliki.

Bazalt

z Katalonii i Włoch. Ze względu na twardość i wytrzymałość stosuje się go również w niektórych kolumnach. Dodatkowo, ze względu na ciemny kolor, używamy go na gzymsie narteksowym na fasadzie Męki Pańskiej jako symbolu męki Chrystusa.

Granit Blanco Cristal

z Madrytu. Jego jasny, biały kolor i ogromna siła sprawiają, że idealnie pasuje do rdzenia wieży Jezusa Chrystusa.

Kamień Ulldecona

ten kamień kataloński stosuje się do wykładania wewnątrz zakrystii i nawy głównej, a także na dachach, aby uzyskać ciepłe kolory i siłę.
Dodatkowo używana jest również szeroka gama granitów z Extremadura (Quintana); Galicja (Silvestre Moreno i Vilachá); Katalonia (Ull de Serp); Brazylia (Itaunas i Himalaya) i Francja (Tarn). Wszystkie one są wykorzystywane do ich twardości i wytrzymałości w kolumnach, podłogach, schodach i frontonach.

Wreszcie, w mniejszym stopniu wykorzystywany jest trzeci rodzaj kamienia, głównie wewnątrz lub w obszarach chronionych bazyliki . Ponieważ nie są wystawione na działanie warunków atmosferycznych, wymagania w zakresie cech mechanicznych i trwałości są znacznie niższe niż w poprzednich grupach, a także mają inne walory estetyczne dla każdego zastosowania.

Kamień Vilafranca (Katalonia)

wapień używany przez Gaudiego na fasadzie Narodzenia Pańskiego. Po zamknięciu kamieniołomu zastąpiliśmy go kamieniem Calafell (Catalonia) i wapieniem Capri z Andaluzji.

Kamień Floresta (Katalonia)

używany głównie na ścianach wewnętrznych, oknach krużganków i zakrystiach, a także na różnych rzeźbach na fasadach Narodzenia i Męki Pańskiej.

Piasek Sant Vicenç (Katalonia)

używany na niektórych ścianach i balustradach schodów w wieżach ewangelistów.

Kilka rodzajów wapienia i marmuru

m.in. Carrara z Włoch, Blanco Macael, Andaluzja, Mallorca Beige, Valencia, Colmenar, Madryt
Są używane do podkreślenia pewnych elementów architektonicznych, takich jak balustrady schodów i siedzenia w chórach, krypta i zakrystia pasyjna itp.

W sumie do budowy Bazyliki do tej pory użyto około pięćdziesięciu różnych rodzajów kamienia . I to nie jest żadna konkretna liczba, ponieważ zawsze pracujemy nad włączeniem nowych rodzajów kamienia, aby uzupełnić te, których obecnie używamy, lub zaspokajać nowe potrzeby i nowe przestrzenie.

Sagrada Familia w Barcelonie

Sagrada Familia Antoniego Gaudiego w Barcelonie
By |2018-08-10T11:23:19+00:00Sierpień 10th, 2018|inspiracje|0 Comments

Leave A Comment